سئوی داخلی (Onpage SEO) مجموعه ای از فعالیت های شما در نحوه ارائه محتوا، سئوی کلی سایت و رعایت اصول بهینه سازی می باشد که برای رنکینگ بهتر سایت در نتایج گوگل باید در نظر گرفته شود.
سئوی داخلی و سئوی خارجی وابسته و مکمل یک دیگر هستند. سئوی خارجی که لینک بیلدینگ را نیز شامل میشود، روندی است که نتیجه آن همیشه دست شما نخواهد بود. برتری سئوی داخلی در این است که همه چیز در کنترل خود شما می باشد.
موارد زیر شامل چک لیست هایی هستند که شما برای بهبود سئوی داخلی سایت خود، برای سوالات موجود در آن می بایست جواب ” بلی ” داشته باشید و مطمئن شوید که همه ی موارد را انجام داده اید.
عنوان هر صفحه مهمترین المان سئوی داخلی می باشد و معمولا شامل کلمه کلیدی هدف گذاری شده در متن است. انتخاب عنوان مرتبط با موضوع و شامل کلمه کلیدی باعث می شود که در صفحه ی نتایج جستجوی گوگل، صفحه و سایت شما نیز به کاربران پیشنهاد شود.
تگ توضیحات برای جذب بازدیدکننده به سایت اهمیت دارد چرا که این بخش در نتایج جستجو نمایش داده می شود. توضیحات متا پیش از این تاثیر بالایی در رتبه بندی گوگل داشته است اما به علت سوء استفاده های کاربران و معرفی الگوریتم های جدید گوگل مانند مرغ مگس خوار، تا حدی ارزش و اعتبار آن در رتبه بندی نتایج جستجو کاهش یافته است.
با این وجود همچنان توضیحات متا مهمترین بخش برای جلب توجه مخاطبین و مشخص نمودن موضوع محتوای شما می باشد.
برعکس تگ عنوان و تگ توضیحات متا، بخش هدینگ در صفحات وب سایت برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده می باشد. موتورهای جستجو موضوع و اطلاعات موجود در صفحه را از طریق همین هدینگ ها مخصوصا تگ h1 می یابند.
هدینگ ها هدف یک وب سایت را در چند کلمه بیان می کنند. هیچ محدودیتی در تعداد کاراکترهایی که یک هدینگ می بایست داشته باشد وجود ندارد اما به طور معمول تا جایی که ممکن است کوتاه نوشته می شود تا توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. جهت کمک به سئوی سایت خود، توصیه می شود از کلمه کلیدی هدف گذاری شده در متن در تگ هدینگ خود نیز استفاده کنید. همچنین توصیه می شود که از کلمه کلیدی هدف گذاری شده در متن در ابتدای محتوای تگ هدینگ استفاده شود.
شما می توانید بیش از یک هدینگ در محتوای خود استفاده کنید که می بایست شامل h1 تا h6 باشد. یک صفحه نباید دو تگ h1 داشته باشد، همچنین محتوای تگ عنوان و هدینگ نباید مثل هم باشند. هرچند که هدف هردوی این بخش ها تا حد زیادی شبیه به هم است.
تگ های h2 و h3 نیز در صورتی که شامل کلمه کلیدی شما باشند بر کسب جایگاه در گوگل تاثیرگذار خواهند بود. البته تاثیر و ارزش آنها به اندازه تگ h1 نیست.
محتوای سایت باید شامل کلمه های کلیدی انتخاب شده باشد. این کلمات شامل کلمات کلیدی هدف گذاری شده و مترادف آنها است و دقت داشته باشید که چگالی کلمات کلیدی خیلی زیاد نباشد. همچنین کلمات هدف را زمانی استفاده کنید که برای مخاطب مفهوم داشته باشد. مهمترین نکته کسب رضایت مخاطبین و حفظ کیفیت متن می باشد.
پیشنهاد میکنیم که محتوای شما بین 500 تا 1000 کلمه باشد چراکه موتورهای جستجو دوستدار متن های بلندتر می باشند و کاربران زمان و حوصله مطالعه مقالات طولانی را ندارند. در نتیجه این تعداد کلمات بهینه است.
طول متن خود را تا آنجایی که امکان پذیر است بلند کنید اما در نظر داشته باشید که متن شما دقیقا حاوی همان اطلاعاتی باشد که کاربر احتیاج دارد نه اینکه در یک انشای طولانی به دنبال موضوع سوال خود بگردد.
گوگل مطمئنا فرق بین وبلاگ و یک وبسایت تجاری را هنگام رتبه دهی به محتوا می داند.
هیچ مقدار دقیقی برای تعداد کلمات کلیدی در متن وجود ندارد، اما همه ی آن چیزی را که نیاز است بدانید این است که به طور میانگین در هر دو خط یک بار کلمه کلیدی خود را بکار ببرید.
شما همچنین می توانید از کلمات مترادف با کلمه کلیدی هدف گذاری شده در متن استفاده کنید.
در آخر، محتوای خود را بدیع نگه دارید. شما نباید محتوای تکراری از صفحات سایت خود و یا از صفحات سایت های دیگر داشته باشید چراکه تاثیر منفی در سئوی سایت شما دارد. زمانی که موتورهای جستجو دو صفحه عین هم یافت می کنند یکی از این دو محتوا را اصل در نظر می گیرند و محتوای دیگر را همانند تصویر زیر در انتهای لیست نتایج جستجو قرار می دهند.